18 lipca 2023

Po prostu wysłuchaj

Dziś obchodzimy nietypowe święto - Światowy Dzień Słuchania. Podkreśla on wagę tej umiejętności, która jest niezwykle cenna. Obecnie wiele osób skupia się na dawaniu niepotrzebnych rad innym ludziom. Natomiast wystarczy ich wysłuchać i okazać odrobinę empatii, aby poczuli się lepiej. Z tej okazji chcielibyśmy wesprzeć wszystkich, którzy czują, że potrzebują być wysłuchani.

Dziś obchodzimy nietypowe święto – Światowy Dzień Słuchania. Podkreśla on wagę tej umiejętności, która jest niezwykle cenna. Obecnie wiele osób skupia się na dawaniu niepotrzebnych rad innym ludziom. Natomiast wystarczy ich wysłuchać i okazać odrobinę empatii, aby poczuli się lepiej. Z tej okazji chcielibyśmy wesprzeć wszystkich, którzy czują, że potrzebują być wysłuchani.

Dziś Światowy Dzień Słuchania. Przyjmij to o czym mówi druga osoba i bądź obok zapewniając o swoim wsparciu. Nie zmuszaj do niczego, jednocześnie pamiętając, by jak najszybciej zorganizować pomoc, jeśli druga osoba wyraźnie tego potrzebuje.

5 zasad aktywnego słuchania, które poprawią jakość Twoich relacji z innymi ludźmi i sprawią, że będziesz lepszym słuchaczem

Zrelaksuj się i przyjmij właściwą postawę

Aby stworzyć sprzyjającą atmosferę rozmowy, zrelaksuj się i przyjmij właściwą postawę. Unikaj krzyżowania rąk, zakładania nóg na nogę czy zaciskania pięści. Zamiast tego, usiądź wygodnie, rozluźnij mięśnie, uśmiechnij się, zwolnij oddech i przyjmij otwartą postawę, wyprostowując plecy i nie krzyżując rąk ani nóg.

Utrzymuj kontakt wzrokowy

Utrzymuj kontakt wzrokowy z rozmówcą, ale pamiętaj o łagodnym i naturalnym spojrzeniu. Unikaj zbyt długiego i intensywnego wpatrywania się w oczy, co może być odbierane negatywnie. Skoncentruj wzrok na wyobrażonym trójkącie, którego wierzchołkami są oczy i nos rozmówcy.

Nie przerywaj

Szanuj rozmówcę i unikaj przerywania jego wypowiedzi. Cierpliwie słuchaj, nie krytykuj ani nie przerywaj nawet w przypadku różnicy poglądów. Pamiętaj, że to ważny etap rozmowy.

Skup się na rozmówcy

Skup się na rozmówcy poprzez wyłączenie zakłóceń, takich jak komórka, radio czy komputer. W przypadku zbyt głośnego miejsca spotkania, rozważ zmianę lokacji. Koncentruj się na gestykulacji, postawie, tonie głosu i tempie mówienia rozmówcy.

Bądź szczerze zainteresowany i zadawaj pytania

Wyraź szczerą ciekawość i zadawaj pytania. Szczere zainteresowanie wzbudza zaufanie i życzliwość. Unikaj pytań zamkniętych, skupiając się na pytaniach otwartych, które pozwalają na wyrażenie szczerej opinii, np. pytania rozpoczynające się od słów „dlaczego” lub „jak”.

Gdzie szukać pomocy – ważne informacje i numery telefonów

Jeżeli uznasz, że Ty sam lub ktoś w Twoim otoczeniu potrzebuje pomocy, nie wahaj się po nią sięgnąć – to najlepsze co możesz zrobić. Więcej informacji oraz ważne wskazówki znajdziesz TUTAJ.

116 123

Bezpłatny kryzysowy telefon zaufania dla dorosłych w kryzysie emocjonalnym, czynny przez 7 dni w tygodniu w godz. 14.00–22.00

116 111

Bezpłatny telefon zaufania dla dzieci i młodzieży, czynny całą dobę przez 7 dni w tygodniu

800 108 108

Bezpłatny telefon wsparcia, czynny od poniedziałku do niedzieli (z wyjątkiem dni świątecznych) w godz. 14.00–20.00

121 212

Bezpłatny telefon zaufania dla dzieci i młodzieży Rzecznika Praw Dziecka, czynny całą dobę przez 7 dni w tygodniu

22 635 09 54

Telefon zaufania dla osób starszych, czynny w poniedziałek, środę, czwartek w godz. 17.00–20.00